Av Ulrika & Tommy - 4 augusti 2010 10:00

Nu lämnar vi de vackra Tärna-fjällen och styr kosan mot Norge. Stannade i Hemavan och provianterade, både bilen och vi fick det vi behövde. Vi trodde aldrig att vi skulle komma fram då vägen mellan Tärnaby och Hemavan var i uruselt skick, vägarbeten så långt ögat nådde, det var max 30 km i timmen som gällde. Vi hoppas att de kommer att bli färdiga med vägen så småningom och att vi då får se asfalt på den och inte sten.

Nu åker vi snart in i Norge och då blir det sparsamt med bloggandet pga den höga surfkostnaden. Med lite tur hittar vi en camping som erbjuder internetuppkoppling till hyfsat pris och då kommer vi tillbaka fortare än ni anar. Vi är fortfarande förvånade att det mobila bredbandet fungerar här uppe bland dalar och fjäll.

Hej då vackra Tärnaby, som sista dagen bjöd på fullt solsken!

Av Ulrika & Tommy - 3 augusti 2010 23:14

Vi har alltid varit intresserade av djur och natur och i fjällvärlden hittar vi många nya arter som inte finns hemma. Andra känner vi väl igen hemifrån.

På morgonpromanden fann jag en storlom i sjön Gäutan

Nordisk stormhatt - giftig och nästan utblommad

Slåtterblomma fanns det gott om här

Jungfru Marie nycklar - även om den skiljer sig lite från dem hemma

Norrlands guld - hjortron, finns det gott om här uppe på myrarna

Vanlig svensk gran på vanlig svensk sten

Det närmaste vi kom i fiskväg

Av Ulrika & Tommy - 3 augusti 2010 22:28

Eller rättare sagt Mimmi och Pajson i fjällen

Idag tog vi en långpromenad upp till Laxfjällets ena topp, Kanahobben. 6 km vandring upp och ned för en asfalterad väg som bjöd på vidunderlig utsikt!

Utsikten ner mot sjön Gäutan tar andan ur en!

Längs med sjön går E45 som denna sträcka även kallas Blå Vägen

Vi hittade ett och annat vattendrag där hundarna kunde få lite vatten

Äntligen uppe på toppen!

Då var det bara att vända ner igen..... men det var det värt!

Av Ulrika & Tommy - 3 augusti 2010 15:59

Ingemar Stenmark och Anja Pärson har bott och tränat mycket skidor i Tärnaby men hade vi velat träffa Ingemar hade vi inte behövt åka så långt. Han bor numera i grannkommunen Vaxholm, närmsta granne med Börje Salming. Vi befinner oss just nu på Tärnaby camping på en plats nära älven. Vi somnar och vaknar till älvens brus, finns det något mer rogivande?

Nu börjar vi närma oss fjällen

På Tärnaby camping - en utav de vackrare campingplatserna vi har varit på

Tärnaån, en bit av Umeälven - undrar hur mycket vatten som rinner igenom här egentligen, varje sekund, varje minut?

På fjälltopparna ligger det fortfarande kvar en himla massa snö

I sitt rätta element? Fick han nån fisk då? Nä ......

Av Ulrika & Tommy - 2 augusti 2010 11:26

I hällande ösregn fortsatte vi E45, som går från Karesuando i norr till Göteborg i söder, mot Tärnaby. Under natten hade valpen gått upp och lagt sig i lillhusses säng, där hittade hon ett par hörlurar som hon snabbt tuggade i sig. Sonen blev inte glad så det var bara att sikta in sig på Lillänge köpcentrum i Östersund. Här finns både El-Giganten och Onoff, tyvärr ganska mycket dyrare än i Stockholm, men det var bara att plocka fram "lädret". Hon börjar bli dyr i drift, den lilla ..... Här passade vi på att rasta hundar och äta lite sen lunch. Klockan går alltid snabbare än vad man tänkt sig och vi stannade till på Meseleforsens vandrarhem och camping, mellan Dorotea och Vilhelmina, för övernattning. Här var vi i augusti för två år sedan, då var det -2 grader under natten, nu loggade vi +11 grader, lite skönare men betydligt mera mygg istället.

Meseleforsens camping

vackert belägen vid Ångermanälven och sällan överbefolkad

Väg 45, även kallad Inlandsvägen, går långa sträckor längs med järnvägen

och vi hade turen att möta det röda tåget - Inlandsbanan

Det rullar många konstiga fordon på vägarna,

här en brandbil ombyggd till "husbil", av okänt ursprung

Av Ulrika & Tommy - 1 augusti 2010 19:00

Efter Ransäter drog vi vidare mot Sveg, dit var det bara ca 35 mil och inte alltför långt att åka efter en utställningsdag. Lagom till middagstid kom vi fram till Svegs camping som är en liten camping mitt i stan med ca 70 elplatser. Underlaget är gräs och med häckar runtom för vindskydd. Faciliteterna var någorlunda fräscha men de som besöker campingen var väl lite sämre med att hålla rent efter sig. Läget mitt i stan är väl både på gott och ont, vi hade lite trafikstörningar då E45 gick precis bakom häcken men visst kan det vara bra att ligga ett stenkast från ICA (öppet mellan 8-21). Från campingen gick det en liten bro över till Lillön som bjöd på en sagostig för de minsta men fungerade även bra som hundrastningsslinga. Hundarna blev dock lite förvånade över alla djuren som var utplacerade lite här och var som illustration till sagostigen. Annars fanns det en stor park tvärs över vägen för hundrastningen.

Även nära till Sibylla ifall man skulle bli sugen på en grillad med bröd

Inte visste vi att det fanns krokodiler i Ljusnan, men det gör det faktiskt

Av Ulrika & Tommy - 1 augusti 2010 17:13

För bara några år sen fick vi syn på en vägskylt som vi aldrig sett förut. Den första såg vi i Skåne men sen dök det upp en utanför Arlanda flygplats också.

I Noppikoski dök det upp en ny bekantskap men tyvärr, eller tråkigt nog (hur man ser på det) så såg vi aldrig nån levande. Här skulle det ha funnits en bild på skylten man jag hann aldrig ta ett foto på den vi passerade och hittar ingen på nätet heller, men det är en varningsskylt för björn.

I Svenstavik fanns denna skylt. Lite underligt kan tyckas att de skulle behöva en egen skylt .... Såg inte till nån travbana eller stall heller.

Den här dök också upp i krokarna men känns inte riktigt lika aktuell så här i augusti.

När får vi se skylten "Varning för basenjis"?

Av Ulrika & Tommy - 30 juli 2010 22:53

Äntligen har DAGEN vi längtat efter så länge, kommit! Äntligen är det SEMESTER och vi får ut och åka med husbilen utan stress och krav på direkt hemfärd. Det innebär också att äntligen få sova ut utan väckarklocka, ta dagen som den kommer, åka vart vi vill, när vi vill, FRIHET med andra ord!

Just nu står vi på en asfalterad bussparkering utanför Ransäter, Tage Ehrlanders födelsestad. Imorgon är det hundutställning i ottan. Så tyvärr måste jag ställa klockan för tidig väckning, men det är också det enda under benämningen "Planerad aktivitet" under de närmaste veckorna. Här finns ett fält avsett för utställare med husvagn eller -bil, men vi vägrar att köra ut där med tanke på det regn som har kommit och som eventuellt kommer att komma imorgon. Vi vill inte riskera att köra fast i leran igen, leran som blir när hundratals fordon kör på samma lilla vägsträcka. Dessutom ska de ha 200 riksdaler för att stå på detta fält utan el - hutlöst dyrt trots att de erbjuder både dusch och toalett! Efter utställningen bär det vidare mot Sveg där vi ska övernatta innan vi drar vidare mot Tärnaby och sen Lofoten i Norge. Nu är det SEMESTER!!!!

På en annan asfalterad parkering - utanför City Gross i Ljungby

Denna blogg handlar om våra resor och äventyr med husbilen, en Adria Coral 670SL, årsmodell -11. Här kommer ni att få följa med på våra äventyr med husbilen och hundarna på vår lediga tid.