Av Ulrika & Tommy - 13 september 2010 19:00

En av årets nyheter på husbilsfronten är en nedfällbar säng över dinetten i framkant på bilen. Idén kommer säkert från de helintegrerade bilarna som har den här lösningen sen lång tid tillbaka. Man kan fortfarande sitta vid bordet och tex äta frukost medan barnen sover ovanför. Något "lågt i tak" kanske men det ska fungera säger man. Hubbett kallas det visst och nu har vi lärt oss ett nytt ord.

För nåt år sen kom annars de så kallade queen beds. En stor bred dubbelsäng i mitten av "rummet" med plats vid sidan om varje säng. Lite lyxigare känsla kanske .... Den hitintills vanligaste varianten förutom långbäddarna är väl annars den franska sängen. En helt vanlig säng vägg i vägg med tex en toalett eller garderob. En sån har vi.

Våran franska säng - den afrikanska hunden är extra tillbehör

Här en queen bed - nyare modell

En hubbett

Av Ulrika & Tommy - 12 september 2010 20:58

I år har vi varit på Elmias Husbils- och husvagnsmässa för första gången! Vi har pratat om det i flera år men av olika anledningar har det inte blivit av. Nu när sambon är ledig varje helg så blev det helt plötsligt en möjlighet. Sagt och gjort, upp tidigt på lördagmorgon, sätta sig i volvon och köra de 35 milen till Jönköping. Det kändes verkligen konstigt att vara ute på rull utan husbilen. Vi stannade vid Svartåns rastplats strax söder om Mantorp för en kopp kaffe i det fria (och var ytterst nära att kidnappa en husbil som stod parkerad där).     Svartån är en rastplats väl värd ett besök, här kan man till och med tömma toatanken! Vi har aldrig stannat här tidigare då det är lite för nära hemifrån.

Skulpturen "Naturligt möte" av konstnären Bo Olls, står vid Svartåns rastplats.

Elmia är STORT! Vi insåg snabbt att allt det här hinner man inte ta in på en dag. Vi träffade Tomas och Lotten med barn, som campat med sin husvagn här sen i torsdags. I campingavgiften ingår fritt inträde alla fyra dagarna. Perfekt, då kan man titta lite då och då och gå tillbaka till det man gillar. Nu hann vi bara koncentrera oss på de prylar vi hade bestämt oss för innan och de bilar vi ville titta närmare på. Självklart hann vi med ett besök i Tomas och Lottens vagn och en gemensam runda med dem. Klart är att man i år på mässan satsat på lyx och flärd, har nog aldrig sett så många Concorde och Carthago på en och samma gång. Och för att sticka ut bland bilar där alla ser mer eller mindre likadana ut så måste man komma med nya grepp. I en bil såg vi blått sken i kylskåpet. Trendigt javisst, men hur länge står man ut med discoljus i kylen?  Till vår stora besvikelse fanns inga CI / Rollerteam alls på mässan. Bengt i Örkelljunga skulle dock ha en egen mässa för dem i januari istället. Men till Elmia ska vi åka igen nästa år och då MED husbilen, vi kan ha en egen "bygata" ......

Äntligen har vi varit här!!!!

Två väldigt glada mässbesökare

Här synas allt i sömmarna

Ytterligare tre glada (och jättesöta) mässbesökare,

Markus, Noah och Jesper

Av Ulrika & Tommy - 7 september 2010 20:30

Sambon har nu bytt arbetsplats och -uppgifter och därmed har antalet möjliga husbilshelger ökat från ca 11 till 26, med undantag av semesterveckorna. Bara i ett huj sådär, jiiiiihaaaaa!!!! Bensinbolagen borde vara nöjda!

Fast denna bil är felstrajpad, ska ju stå "Storstockholms Brandförsvar"

på den, men det är ju inte så noga i lilla Vaxholm

Av Ulrika & Tommy - 6 september 2010 19:00

Första helgen i september spenderades på hundutställning på Högbo Bruk utanför Sandviken. Vädret var strålande med sol och blå himmel, en riktig varm och skön "höstdag". Vi anlände redan på lördagen och tävlingen var på söndagen men då första start var redan kl 9.00 så var det ju skönt att vara på plats i god tid innan. Vi tog en härlig långpromenad med dogsen i de vackra omgivningarna och åt en god middag lite senare. Högbo har ju egentligen ingen riktig camping, däremot ett vandrarhem och hotell, men man gör iordning lite parkeringsplatser för utställare med husvagnar och husbilar. Det visade sig senare att två bilar framför oss står Mats & Marie från Norrköping med sin Pilote Galaxy. Hur vi kunde missa dem och deras bil med "Trazzel" på utsidan, är för mig en gåta .... Men som alltid kul att träffa dem och nu fick vi se deras bil live dessutom.

Den vackra utställningsplatsen med den gamla Herrgården i bakgrunden

Högbo Bruk, med anor från 1600-talet, är ett gammalt järnbruk och här framställde man stål fram till 1866 då järnverket gick i konkurs. 1945 tog Sandvikens kommun över Högbo. Idag erbjuder man lite olika aktiviteter såsom bl.a fiske, bad, promenadslingor, kanot, golf, skidåkning (Pay&Ski) och äventyrsbanor. Man har hotell, vandrarhem och restaurang så det är inga problem med tak över huvudet och att få lite mat i magen. För många år sen var sambon här med sonen på klassresa. Högbo bjuder också på en otroligt vacker miljö!

Övre Hammaren

Kanaler och små dammar finns det nästan överallt här

En av många träbroar

Gruvstugan

Nej, bilden är inte upp och ner!

Av Ulrika & Tommy - 31 augusti 2010 19:24

Nu har även jag tyglat "järnhästen"! Med hela 160 hästkrafter under huven, då gäller det att hålla stadigt i ratten!

Se sån bestämd min hon har!!!

Av Ulrika & Tommy - 28 augusti 2010 16:01

På väg hem stannade vi i Tönnebro, strax söder om Söderhamn, för en sen lunch. Här brukar vi stanna för att äta eller bara rasta hundar då det varit ett bra ställe att stanna på. Det finns bland annat en bensinstation (OK/Q8) med livsmedel, brevlåda, restaurang och toaletter. I utkanten av parkeringen har man tidigare kunnat köra ut "i skogen" och ställa upp bilen längs med sjön och därmed komma bort från den stora parkeringen. Ibland har husbilsägare övernattat här också. Men nu går det inte längre då man blockerat infarten till "friparkeringen" med stora stenar. Nu vill man tydligen inte ha några bilar här längre. Tråkigt!

Idag upptäckte jag dock att de har Telia SurfZon här! Vi som har Telia bredband hemma har här möjlighet att surfa både snabbt och gratis via SurfZonen! Jippiiii!

På den riktiga parkeringen i Tönnebro

Av Ulrika & Tommy - 28 augusti 2010 14:18

Fredagen bjöd på betydligt bättre väder så vi beslöt oss för att ge oss ut på jakt efter lingon. Vi bestämde att ge oss ut på leden mot Hornslandsudde och gå över alla de klapperstensfält som finns här. Kanske vi också kunde få syn på havs- eller kungsörn som flyger över här ibland? Sagt och gjort. Lingonen blev fler och större ju längre ut mot udden vi kom. Vi mötte inga rovfåglar men däremot ett annat rovdjur - en huggorm. Och vi som inte trodde det fanns några här .... Nu fick vi hålla bättre uppsikt på var vi satte fötterna och hålla koll på hundarna. Vid udden finns en utkiksplats med vindskydd och grillplats, samt en vidunderlig utsikt! Himlen började nu se hotfull ut och vi skyndade vidare längs den väl utmärkta leden. Nu fick vi hålla kolla på fötterna för det är inte lätt att gå över klapperstenarna, sista biten av leden går över just dessa enorma stenfält.

Ett utav klapperstens-fälten

Inte jättetallen utan en annan Pinus (Montana?)

Utsikt från utkiksplatsen vid Hornslandsudde

Ett av många klapperstensfält

Huggorm!

Lite här och där finns små gula handskrivna skyltar med diverse upplysningar. Dessa skyltar har en fd lots, nu boendes i Hölick, satt upp. Han heter Sven Lundberg och är den person som iordninggjort alla dessa leder och trots sina 87 år så ser han till att de hålls öppna och iordning.

Bra upplysningar för vandraren

Efter ca fyra timmar på vandring i solen (vi slapp regn) så var vi åter på campingen, rejält trötta i benen. Doggsen var också trötta och rejält trötta på lingonplockningen, det är liksom inte deras grej. Fem liter lingon blev dagens skörd och nu bär det av hemåt för att koka sylt!

Jini gillar också lingon men varför plocka i skogen

när man kan ta direkt från hinken?

Mimmi fick sträcka på benen lite

(ja ja det är ett naturreservat och hundar ska hållas kopplade)

På "hemvägen" såg himlen väldigt hotfull ut men det var också allt för .....

.... när man vände sig om 180 grader så såg det ut så här!

Av Ulrika & Tommy - 26 augusti 2010 23:00

Vi åkte hem från Öland, tvättade, handlade och packade om och stack iväg igen med husbilen. Nu är det sista veckan och sista chansen att vara ute mer än ett par dagar i sträck. Funderade ett tag på att åka upp till Sälen och vandra men efter en koll på vädret så ändrade vi oss. Det skulle vara både blött och kallt där. Så vi bestämde att åka norrut och mot kusten istället, närmare bestämt Hölick. Här har vi varit förut och förundrats över den vackra naturen. Kanske man kan hitta lite lingon här?

Hölick, strax norr om Hudiksvall, ligger bara ca 35 mil från Värmdö så det känns inte alltför långt bort. Solen sken från en blå himmel och det var inte alltför kallt, så vi fick en fin kväll. Under natten började det regna och det fortsatte under dagen efter. Till slut gav vi upp, tog på oss regnkläder och gav oss ut i skogen. Målet var att ge sig ut på en utav lederna som finns här, ca 2 km i lite besvärlig terräng och mot grottorna som finns här. Hölickgrottorna är med sina 1340 meter Europas näst längsta system av urbergsgrottor. Den innehåller ett 10-tal salar och är öppen för allmänheten. Men då vi inte hade några ficklampor med oss, gjorde vi inget försök att klättra igenom dem. Här finns också Pinus Montana, Sveriges äldsta tall som är hela 763 år i år. Vi letade men hittade den inte och sen visade det sig att vi hade varit väldigt väldigt nära (hur man nu kan missa en stor jättetall?). Vi får göra ett nytt försök nästa dag om vädret tillåter.

"Den som redan är trötter, kan här vila sina fötter"

Lappmokällan - rent och friskt källvatten

direkt från berget och det smakade faktiskt gott!

En vilosten - vilken tur!

Vid huvudingången till Stora Hölick-grottan

- han klättrade bara en liten bit på stegen ...

Denna blogg handlar om våra resor och äventyr med husbilen, en Adria Coral 670SL, årsmodell -11. Här kommer ni att få följa med på våra äventyr med husbilen och hundarna på vår lediga tid.