Inlägg publicerade under kategorin Campingplatser

Av Ulrika & Tommy - 2 augusti 2010 11:26

I hällande ösregn fortsatte vi E45, som går från Karesuando i norr till Göteborg i söder, mot Tärnaby. Under natten hade valpen gått upp och lagt sig i lillhusses säng, där hittade hon ett par hörlurar som hon snabbt tuggade i sig. Sonen blev inte glad så det var bara att sikta in sig på Lillänge köpcentrum i Östersund. Här finns både El-Giganten och Onoff, tyvärr ganska mycket dyrare än i Stockholm, men det var bara att plocka fram "lädret". Hon börjar bli dyr i drift, den lilla ..... Här passade vi på att rasta hundar och äta lite sen lunch. Klockan går alltid snabbare än vad man tänkt sig och vi stannade till på Meseleforsens vandrarhem och camping, mellan Dorotea och Vilhelmina, för övernattning. Här var vi i augusti för två år sedan, då var det -2 grader under natten, nu loggade vi +11 grader, lite skönare men betydligt mera mygg istället.

Meseleforsens camping

vackert belägen vid Ångermanälven och sällan överbefolkad

Väg 45, även kallad Inlandsvägen, går långa sträckor längs med järnvägen

och vi hade turen att möta det röda tåget - Inlandsbanan

Det rullar många konstiga fordon på vägarna,

här en brandbil ombyggd till "husbil", av okänt ursprung

Av Ulrika & Tommy - 1 augusti 2010 19:00

Efter Ransäter drog vi vidare mot Sveg, dit var det bara ca 35 mil och inte alltför långt att åka efter en utställningsdag. Lagom till middagstid kom vi fram till Svegs camping som är en liten camping mitt i stan med ca 70 elplatser. Underlaget är gräs och med häckar runtom för vindskydd. Faciliteterna var någorlunda fräscha men de som besöker campingen var väl lite sämre med att hålla rent efter sig. Läget mitt i stan är väl både på gott och ont, vi hade lite trafikstörningar då E45 gick precis bakom häcken men visst kan det vara bra att ligga ett stenkast från ICA (öppet mellan 8-21). Från campingen gick det en liten bro över till Lillön som bjöd på en sagostig för de minsta men fungerade även bra som hundrastningsslinga. Hundarna blev dock lite förvånade över alla djuren som var utplacerade lite här och var som illustration till sagostigen. Annars fanns det en stor park tvärs över vägen för hundrastningen.

Även nära till Sibylla ifall man skulle bli sugen på en grillad med bröd

Inte visste vi att det fanns krokodiler i Ljusnan, men det gör det faktiskt

Av Ulrika & Tommy - 17 juli 2010 23:01

Efter dagens utställning i Alfta åkte vi vidare mot Stenö Havsbad i Sandarne, strax utanför Söderhamn. Vädret var alldeles för fint och varmt för att åka direkt hem så vi tänkte campa vidare för hemgång först på söndagen. Stenö, även kallad Söderhamns riviera, är en populär camping beläget på en halvö med härliga sandstränder på bägge sidor. På lördagkvällar bjuds det på live musik som kan njutas från campingplatsen. Här finns även en trevlig naturstig för promenader med hundarna. Underlaget består av sand vilket gör att det kan vara svårt att få pinnarna till förtältet att fästa. Personalen i receptionen är mycket trevlig och tillmötesgående, trots att vi bytte plats två gånger!

Av Ulrika & Tommy - 5 juli 2010 12:08

En kär gammal vän sen många år, och som nu är bosatt i Kanada, är på besök i Sverige och hon följde med oss på en weekend-tur med husbilen. Vi beslöt att åka till Kloten Fritid & Konferens utanför Kopparberg som vi hade fått tips om av en annan bekant. Här finns jättefina stugor att hyra, man kan bland annat fiska, vandra och det finns fina badmöjligheter. Men campingen hade lite att önska .....Årets varmaste dag var utlovad och att då ställa bilen i en "grop" med skyddande träd runtom utan möjlighet till att få den minsta vindpust från sjön, ja det var inte så lyckat. Vi toppade med 35 grader vid ett tillfälle. Framåt kvällen fick vi besök av ytterligare gäster - Kloten-knotten och de var inte vidare gästvänliga. Till slut flyttar vi in i bilen och då det var varmt öppnade vi fönstren och drog för mygg-gardinerna. Och de är ju väldigt effektiva mot mygg men inte Kloten-knotten som med lätthet kröp in genom näten. Helt plötsligt var hela bilen full av knott! Stängde alla fönster och gick på knott-jakt, till slut plockade jag fram dammsugaren och sög upp alla jag såg. Sen var det bara att försöka sova, insmetade med MyggA och med stängda fönster i en supervarm bil tillsammans med fem hundar och vi låg nog alla och svettades rejält, men några timmars sömn blev det iallafall. På morgonen hade alla knotten gått och lagt sig efter kvällens fest!

En utav de hemska      Effektiv även mot knott!

Av Ulrika & Tommy - 23 juni 2010 22:45

I Degeberga finns Skånes högsta vattenfall, de är två stycken och ligger i Forsakar och är på 8 respetive 10 meter. Här finns också en liten udda camping som vi kanske inte kan rekommendera för husbil eller husvagn. Däremot har de fina stugor för uthyrning. Degeberga är annars en mysig liten by med många backar och mjuka kullar. Här skulle man kunna bo!

Vackert

Av Ulrika & Tommy - 11 juni 2010 23:02

Hur många gånger har man inte kört förbi Silvköparens gatukök i Sala på väg till eller ifrån fjällen? Kanske stannat nån gång för att köpa en korv eller en tunnbrödsrulle, men mer än så har det oftast inte blivit. Men idag sitter vi på Caravan Clubs camping Silvköparen för första gången. En liten trevlig camping, om än lite backig, så det är ju tur att man har klossar att jämna ut med. Har än så länge bara besökt ett välförsett diskrum med underhållande musik men det verkar vara välordnat med det mesta, man tar tex betalning med kort. Vi har varit med i Caravan Club (Snigel-klubben) ganska länge och det är ju trevligt att få tillbaka lite av medlemsavgiften genom en lite lägre campingavgift. De har flertalet campingar i egen regi, bland annat en i vår egen hemkommun. Silvköparens camping tog man över från Sala kommun under 2010.

Caravan Club of Sweden alias Snigel-klubben

där vi är medlem nr 71900 sedan 2006

Av Ulrika & Tommy - 13 maj 2010 21:22

Långt från snö, is och kyla! Så här mysigt brukar vi ha det i solnedgången på Hedevikens Fiskecamp strax öster om Hede i Härjedalen, inte långt från det björnrika Sonfjället.  En liten trivsam och familjär camping med många fiskeentusiaster och en och annan björnjägare.

Grillfest utan mygg i augusti 2008

Den 299 kg tunga Hedeviks-björnen - skjuten och uppstoppad i byn

Av Ulrika & Tommy - 6 maj 2010 22:38

Sverige är fantastiskt!

En tidig morgon på SweCamp Rosenlund, Jönköping i april 2009

Kvällsvy över Vättern

Denna blogg handlar om våra resor och äventyr med husbilen, en Adria Coral 670SL, årsmodell -11. Här kommer ni att få följa med på våra äventyr med husbilen och hundarna på vår lediga tid.