Inlägg publicerade under kategorin Campingplatser

Av Ulrika & Tommy - 4 september 2011 19:56

Semestern är nu över för den här säsongen, men dock inte husbilsåkandet som tur är. Vi ser nu fram mot hösten och kortare helgturer, några längre resor blir det ju inte tal om lördag-söndag. Andra helgen i augusti for vi därför på fiskeresa till Roslagen, närmare bestämt Fyrväpplingens Sportfiske-camp utanför Knutby (det är lugnt, prällen sitter fortfarande inne). Här finns ett antal sjöar där man kan fiska, hyra båt, vandra eller bara ta det lugnt. Man kan hyra stuga, finns i varierande storlekar eller campa. 16 elplatser finns det på några välklippta campingplatser och det verkar inte vara direkt trångt här, vi hade vår lilla gräsplätt för oss själva. Toalett och dusch finns det i servicebyggnaden, men man tar dock bra betalt för elen. En campingplats kostar 100 kr och elen 80 kr, dyrt med tanke på att man faktiskt inte gör av med el för så mycket pengar per dygn. Fisket sägs vara bra här och man planterar ut fisk i sjöarna två gånger i veckan. Det var dock inget vi märkte av, sambon fick ingenting på sina spön.
Vi tog det lugnt och softade istället, eller åtminstone fram till klockan elva på söndag förmiddag då vi fick sällskap. Ett gäng grabbar kom farande i en Volvo och skulle tälta bredvid oss, och fiska var det nog tänkt. Men de tände en eld och började dricka öl istället. En timme senare kom gitarren fram och det var allt annat än skönsång som hördes från deras läger. Några timmar senare blev det helt tyst och vi trodde de hade dragit till sjöss. När vi åker därifrån vid femtiden, kör vi förbi tre helt dyngraka grabbar, utslagna som vårvioler i dikeskanten, något fiske blev det nog inte för deras del. Och hur de skulle få upp sitt tält i det tillståndet, det vete fåglarna. Hur det gick sen förtäljer dock inte historien .....

Reception och servicebyggnad

Karta över fiskesjöarna

Rörsjön ligger närmast campingen

Här kan man hyra en båt för 80 kr

Plötsligt kom en storlom med unge simmande

Det är inte ofta man har fått se dessa fåglar med sitt spöklika läte
  En äkta sjöfågel med sin strömlinjeformade kropp

Pajson vet hur man softar i sommarsolen!

Av Ulrika & Tommy - 17 augusti 2011 23:45

Det blir ganska långt att köra på en dag från Skåne och hem, särskilt en sån varm dag som det var denna dag, så vi beslöt att stanna och övernatta nånstans på vägen. Men nu märkte vi av skillnaden av att ha semester i juli mot augusti. Vi var in på två campingar som bägge var fulla! Till slut hittade vi Charlottsborgs Camping & Vandrarhem i Kristianstad, en liten camping som dels hade öppet och dels hade lediga platser. Campingplatsen ägs av Kristianstads kommun och ansvarig för driften är IOGT-NTO. Undras om man vågar ta sig ett glas vin här?

När vi checkat in och parkerat upptäcker vi ett helt gäng små blåa tält, alla likadana och så bredvid tre större tält, också de likadana. Det visade sig att det var World Scout Jamboree 2011! 39 000 scouter från 150 olika länder träffades under en vecka i Kristanstad och alla dessa deltagare var utspridda på hotell, campingar och vandrarhem. Lite senare på kvällen började de sjunga lägersånger och klappa händer, så går det till på scout-party!

Små blåa scout-tält från Spanien

Kan de inte sluta sjunga snart så vi får sova??

En och annan lång-liggare fanns här, men är det inte

lite väl tidigt för adventsljusstaken??

Av Ulrika & Tommy - 9 augusti 2011 00:04

På Möns Klint Camping finns det inte många platser som är till för husbilar, dvs de flesta lutar åt ett eller flera håll. Det är med andra ord inte lätt att ställa upp sin husbil här utan att rulla ur sängen. Vi lyckades till slut, efter att några tältare flyttat, hitta en bra plats med kvällssol. Men när vi återkommer till bilen efter en promenad, så står det en norsk husbil bredvid oss. Det var inte den minsta och lägsta bilen, vilket innebar att han tog bort ALL kvällssol för oss! Han stod så nära att han nästan körde in i vår markis! Nu var det ju dessutom så att det fanns gott om plats på andra sidan, så han hade verkligen inte behövt stå så nära, lite hänsyn kan man väl ändå ta. Bara för att man har en Adriatik får man väl inte göra hur som helst! Så husbil nr 8754 från Norsk Bobilförening; skäms på dig!!!!

Tyvärr är Möns Klint Camping en av få campingplatser här vilket de också drar nytta av. Visserligen tar man inte betalt för hund, men däremot en hel del andra avgifter, bland annat en miljöavgift. Kvittot var lång som en hel vecka med alla avgifter hit och dit ..... Slutsumman blev därför nästan 200 SEK dyrare än på Lakolks camping för samma antal nätter.  De har också ett lite annorlunda dusch-system. Man får ett kort som är laddat med 100 danska kronor, varje gång man duschar så dras 8 kronor för 3 minuter. Det man inte har nyttjat på kortet återbetalas vid utcheckning. Campingplatserna är inte uppmärkta vilket gör att man får stå hur man vill, detta skapar KAOS! Särskilt när det är trångt om utrymme. Personalen som tjänstgjorde de här dagarna var inte särskilt trevliga och oengagerade. Så sorry Möns Klint, ni får inte många poäng av oss!

Här försvinner solen mer och mer bakom bobil 8754 ......

En sen middag i lite kvällssol (jag tror vi drog det kortaste strået till slut)

Kvällssolen - den efterlängtade!

Bron över till ön Mön

Hej då Mön och Danmark, nu bär det av mot Svealand igen

Av Ulrika & Tommy - 5 augusti 2011 00:04

När vi åker från Hjortshöj så har vi inte bestämt vart vi ska åka vidare. Vi ville ju inte åka mot norra delen av Jylland med tanke på att vi bara hade några dagar på oss innan vi skulle vara i Naestved och hälsa på vår danska uppfödare Lene. Södra delen av Jylland har vi inte utforskat så mycket och framförallt inte området söder om Esbjerg. Sambon har länge pratat om Römö och Lise på Den Gule Gård kunde intyga att det är väldigt vackert där. Sagt och gjort. Römö är en ö med fast väg förbindelse över Vadehavet och här finns ca tre campingar att välja på. Nästan hela den västra sidan är bara en stor sandöken och erbjuder många olika aktiviteter som drakflygning, kitesurfning och vanlig surfning. Här kan man också köra med bil på stora delar av sandstranden. Vi valde Lakolk Camping då den såg ut att ligga närmast stranden. Denna camping är jättestor med ca 800 enheter, dvs campingplatser och stugor. Man har ett eget litet köpcenter med snabbköp, presentaffärer, bageri, klädaffärer och restauranger. Normalt brukar vi undvika dessa enorma campingar men nu hade vi inte så mycket att välja på, så vi checkade in. Efter en liten stund kunde vi konstatera att här fanns 98 % tyskar, 1 % danskar, ½ % italienare/fransmän och ½ % svenskar! Inte så konstigt kanske med tanke på att Römö ligger så nära den tyska gränsen. Campingen i sig är välskött och välhållen, det är rent och snyggt i kök och på toaletter. För ovanlighetens skull behövde man inte betala extra för duschen. Men som på så många andra danska campingar får man betala ett dygnspris för hund, något som man inte behöver göra i Sverige.

Lakolk Camping i huvudorten Lakolk

Lakolk köpcenter

Här är det tätt tätt mellan husvagnar, bilar och husbilar

Inga 4 meter mellan varje ekipage här inte!

Man har till och med sina egna Livräddare men det var

inte Pamela från Baywatch (killen som körde var inte ens snygg!)

Det finns campingvagnar och det finns campingvagnar .....

Denna innehöll endast två personer men jag undrar fortfarande hur de fick plats ...?

De här "husbilarna" dyker upp lite här och var, även denna var tysk som

de flesta andra, har dock svårt att tro att de kan vara så värst komfortabla

Och här ligger stranden, trodde vi .... men den var en bit bort, åt andra hållet!

Jini och Mimmi spanar efter stranden

När vi klättrat igenom klitterna så hittade vi den - stranden!

Men stranden var som värsta E4:an, det körde bilar överallt!

Nästan överallt fanns det pinnar med vimplar på, dels för skojs skull

men även som riktmärken för både vind och bortsprungna barn

På stranden fanns de riktigt stora vimplarna och drakarna

Det fanns ingen hejd på vad man kunde skicka upp i luften .....

Stora som små, gula som lila, ja ett riktigt skådespel var det ibland

Och kuliga figurer .....

Här såg helt plötsligt alla drakar likadana ut, jaha det är kite-surfare!

Överallt på himlen syntes de .....

... och i andra änden av snöret hängde en .... ja, grodman kanske .....

Så här kan man också ta sig fram på stranden!

Av Ulrika & Tommy - 3 augusti 2011 23:02

Efter att ha checkat ut från Läckö styrde vi mot Danmark. Vi skulle bland annat delta två dagar på hundutställning i Vejen samt besöka vänner. I höjd med Varberg var det dags för lite lunch och vi svängde av mot fästningen, alltid kul att få se lite sevärdheter. Tyvärr var det många som hade samma tanke för det var knökfullt med folk i hela stan, inte minst runt fästningen. På parkeringen avsedd för husvagnar och husbilar stod det fullt med personbilar varför vi var flera husbilar som fick vända och köra därifrån för att vi helt enkelt inte fick plats. Samma problem här som i Stockholm alltså, folk kan inte läsa skyltarna! Men vi hittade en annan parkering i form av en stor grusplan vid Getterön som verkade fungera som ställplats för här fanns flera andra husbilar.

Del av Varbergs fästning

Nu har vi sett den i varje fall!

Efter ytterligare ett antal mil kom vi fram till Malmö och Öresundsbron. Med BroBizz svischar man igenom betalstationen på rekordtid. Saktar ner, väntar in grönt ljus, bommen går upp och det är bara att köra vidare! Enklare än så kan det inte bli! Och billigt blir det också! Härligt att vara på dansk mark igen!

Över Öresund - härligt!

Mimmi för första gången på dansk mark - och det gick bra .....

Vi körde fram till Fyn och då var klockan så pass mycket att vi började leta efter en campingplats med Quick Stop. I Middelfart på norra delen av ön finns Vejlby Fed Camping och deras reception skulle vara öppen till 22.00 Men när vi landade där strax före 21.00 så var de på väg att stänga. Jag fick gå in bakom disken för att betala ..... Inte alltid man kan lita på campingkatalogerna alltså. Quick Stop är bra att ta till när man anländer efter kl 20.00 och reser före 10.00 dagen efter. Det är billigare än vanlig camping och man har samtidigt tillgång till el och alla faciliteter. Platsen kan vara antingen innanför eller utanför bommarna, men oftast utanför. Från Middelfart var det sen inte mer än ca 40 minuters körning till Vejen Idrottscenter där hundutställningen skulle vara.

I Vejen fanns en tillfällig camping men den var fullbokad redan i april.

I husbilen till höger, en Adria, fanns en person från Värmdö .....

På utställningen träffade vi Lise och Helle med Anton och Karla. Efter dagens show åkte vi med dem hem till Den Gule Gård för middag och övernattning. Dagen efter stannade Tommy hemma med våra hundar och jag och Pajson åkte med Lise och Helle tillbaka till Vejen för dag två. Fredagen var om möjligt ännu varmare men vi hann med lite shopping och snack med hundfolk.

Här kör vi lite "eftersnack" och genomgång av dagens resultat: ett BIR med ck, cert och cacib på Pajson som därmed blev Dansk Utställningschampion och även Nordisk sådan, och ett ck, reserv-cert, reserv-cacib och 2 bästa hane på Anton.

Av Ulrika & Tommy - 1 augusti 2011 00:45

Vi har fortfarande tid kvar på semestern och beslöt att göra en tur till Danmark. Men på vägen ner stannade vi till på Läckö Strand Camping, strax utanför Lidköping, för att hälsa på Minna Rångeby, vd och ägare av Läckö Strand AB. Vi ville ju också testa den nyanlagda campingen. Här finns sen tidigare en bed&breakfast, restaurang och rum att hyra men sen midsommar kan man ta in på camping också. Man har anlagt ett 20-tal platser med el, tanka vatten går bra men det är ännu inte klart med tömning av avfallsvatten och servicehuset står inte klart förrän till nästa år. Campingplatserna är vackert belägna i en skogsdunge på hårt grusunderlag. Det är gott om plats, och man känner verkligen att man har sin egen lilla skogsdunge för sig själv. Man kan besöka restaurangen med fullständiga rättigheter eller äta frukost på verandan i den mysiga miljön. Vi kan bara varmt rekommendera denna lugna och fridfulla camping! Och tack Minna för att vi fick komma!

Läckö Strand Camping ligger ca 2 mil utanför Lidköping och 2 km från denna skylt

Läckö slott - at the end of the road

Läckö Strand Camping, ring 0510-100 47 eller

maila info@lackostrand.se för att boka plats

Var och en har sin egen lilla plats i den lummiga skogsdungen

Här finns ett 20-tal platser med el

Saknar man fritidsaktiviteter kan man spela volleyboll eller hyra kanot

Här står vi mitt i grönskan

Av Ulrika & Tommy - 31 juli 2011 22:56

Allt gott har ett slut, även våra tio härliga dagar i Norrland! Så det var bara att börja ratta söderut igen från Piteå. Vi körde E4 neråt efter kusten mot Skellefteå och för att slippa köra på den tråkiga motorvägen svängde vi av mot Bastuträsk. Sedan gick färden vidare över Hällnäs och Vindeln till Umeå, där är de bra konstiga, de stavar "U" me "Å" ......      Sedan fortsatte vi ner mot Nordmaling där vi tog in på stans camping. Efter tankning på den närbelägna bensinstationen fortsatte vi längs E4 mot Höga Kusten-bron för en fika. Vi hinner inte mer än stanna så kommer en glad göteborgare fram och frågar om han får kliva in i husbilen. Han var intresserad och ville kolla in lite olika modeller. Väl inne i bilen känner jag att han intagit en lite väl stark frukost och kanske var lite för glad ...... Nåja, hundarna släppte in honom och när han fick höra att de var från Afrika berättade han glatt att det var hans och kompisens tjej också. Till slut gick han men när jag tog ut hundarna på en kissrunda så ropade han på mig, självklart måste jag visa mina afrikanska hundar för deras afrikanska tjejer. Nu kom de visserligen från Kenya och var måttligt roade av hundar, men en liten pratstund blev det iallafall. Och som tur var, var det kompisen som körde bilen vidare mot Sundsvall. Vi fortsatte samma väg men slapp den glada göteborgaren. I Sundsvall svängde vi åter av E4 och körde mot Matfors och Ånge. I Östavall strax söder om Ånge svängde vi in på en liten camping där vi tänkte stanna för natten. Men vi fick snabbt köra därifrån då de inte tog kort-betalningar. Killen hade Swedbank som stängt av hans gamla S3000 som inte tog chip-kort ..... Han till och med visade den gamla terminalen för mig ..... I Ljusdal fanns en kvällsöppet camping som tog kort och vi svängde ner på deras gräsplan för natten. Trots det kraftiga åskregn som kom så var gräsplanen stenhård, inga problem alls trots att här bara stod husvagnar. Men läget nära väg 84 gör att det blir ganska trafikstört.  Vi fortsatte dagen efter över Dalarna med ett kort stopp i Insjön hos Mimmis bror Mexx med familj. Slutligen landade vi hemma på Tranbärsvägen i hyfsad tid. En lång resa på över 200 mil var slut!

På Nordmalings camping. Här sluttar nästan alla platser ner mot vattnet och bockarna räckte nästan inte till

Hoppbacken i Örnsköldsvik

Skuleberget, 295 meter över havet, ligger i Docksta, Kramfors kommun,

är döpt efter en rövare som tros ha levt i grottan i berget
    Fika vid Höga Kusten-bron

Höga Kusten-bron invigdes 1997, är 1867 meter lång och har ett brospann på 1210 meter, vilket är Sveriges längsta. Fram till Öresundsbron byggdes var den även Sveriges högsta byggnadsverk

Strax innan Ljusdal var det vägarbeten och en väglots visade vägen.

Och vi slapp fler stenskott!

Ljusdals camping vaktas av Hälsinge-bocken

På plats på gräsplanen på Ljusdals camping

På vägen hem stannade vi vid Gagnbro rastplats

Av Ulrika & Tommy - 20 juli 2011 01:43

Ett av målen med denna resa norrut var ju att få doppa lite spön i vatten. Och nu när jag fått vandra lite vid Storulvån fick sambon välja fiskevatten och valet föll på Vojmå fiskecamp strax norr om Vilhelmina. Vi passerade denna camping på väg E45 redan förra året och såg den stora fisken i älven. Det är en liten trevlig camping, rent och fint servicehus, stora campingplatser på bra underlag och det är inte så noga hur man står. Bäst är förstås att stå alldeles vid älvkanten. Lite tråkigt bara att man inte tar kortbetalningar, endast kontanter. Men campingen har endast öppet ett par månader om året och de vill hålla nere kostnaderna. En campingnatt kostar bara 180 kr inklusive el och dusch.

Infarten till campingen. Till vänster finns en vacker

rastplats för dem som bara vill stanna och ta en fika

Det är svårt att missa det jättestora spöet och fisken vid campingen

som ligger alldeles nära E45

Järnvägsbron över Vojmån

Det var bra fart på vattnet - och kallt!

Först ställde vi oss en bit upp på planen men vartefter

folk åkte härifrån så flyttade vi oss ....

.... närmare älvkanten, och närmare än så här kan man ju inte komma!

Ganska mysigt att vakna till älvens brus

Medan vissa fiskade tog andra det lite lugnt i solen. Det blåste en hel del dock,

vilket gjorde att alla flygfän blåste bort och det klagar vi ju inte på

Storfiskaren själv!

Och detta var vad som kom upp - en fin liten öring (efter lite hjälp av en lapp från Skåne tog han några öringar till och en harr men de fick leva vidare ett tag till)

Fast Mimmi tyckte ju den var löjligt liten och skrattade högt!

Varför kunde inte husse fånga lämmlar istället?

Efter två dagar sa vi hejdå till Vojmå camping, men vi lär nog hamna här igen!

Denna blogg handlar om våra resor och äventyr med husbilen, en Adria Coral 670SL, årsmodell -11. Här kommer ni att få följa med på våra äventyr med husbilen och hundarna på vår lediga tid.