Inlägg publicerade under kategorin Campingplatser

Av Ulrika & Tommy - 5 augusti 2016 21:50

En liten tradition till har insmugit sig, vi brukar åka till danska västkusten och Vejers strand till midsommar. Här ligger en fantastisk camping alldeles intill havet, strax utanför campingen ligger fina skogsområden där man nu lagt fina promenadvägar med informationstavlor över vad du kan finna i naturen. Här finns en lång sandstrand där man kan gå relativt ostört pga att halva stranden är ett skjutfält. Men håller man bara koll på "bollen" på masten så är det helt riskfritt att gå där. Den här campingen har blivit en favorit och hit åker vi gärna!

Som vanligt är det mycket att stå i innan vi kommer iväg hemifrån, varför vi insåg att vi inte skulle hinna fram till kl 22.00 då campingen stänger. Vejers strand ligger alltså på västkusten på Jylland och det är cirka fyra timmars körning i nästan rakt västlig riktning från vår bostad. Därför stannade vi vid Knudshoved på Fyn som har en parkering/ställplats alldeles intill brofästet. Kör man till höger efter att ha svängt av motorvägen finns här en liten parkering, men man kan också köra till vänster och komma till en större parkering intill en restaurang. Fortsätter man vidare förbi restaurangen kommer man till en slinga med parkeringar för långtradare, men här finns även plats för en och annan husbil. Här sov vi första natten, som blev relativt lugn. Det är lite trafikstört då motorvägen går precis intill men man slipper brummandet från långtradarna.

Här fanns det också gott om plats att rasta hundarna. Man kan till och med gå under bron och komma över till andra sidan där det fanns lika mycket utrymme att gå på.

Vi insåg att det nu var tio år sedan vi var på Vejers Strand Camping för första gången. Och det av en ren slump, vi letade efter en annan camping, körde fel och hamnade här. På Vejers behöver man inte trängas, kör man bara längst bort från receptionen så hittar man hur mycket utrymme som helst och behöver inte stå på varandra. Visserligen hamnar man lite långt bort från servicehuset men har man cykel med så är det inga problem. Några bläckfiskar runt diskbaljan på pakethållaren och kassen med diskmedel mm på styret, så får man med sig det man behöver. Hopfällbar cykel från Watski för 1.995:-

På stranden är det vanligt med drakar i alla dess former, färger och varianter. Här tre likadana i olika färg!

Här i utkanten av campingen är det lätt att ta sig antingen ut i skogen eller ner till stranden. Bakom sanddynerna på första bilden ligger stranden.

Solnedgång över Stora Bältbron.

Av Ulrika & Tommy - 7 maj 2015 00:06

Första helgen i maj hade vi anmält den lilla hunden till kennelklubbsutställningen i Lidköping. Då det ju är rätt långt att åka bestämde vi tidigt att ta husbilen och samtidigt hälsa på Minna Rångeby på Kållandsö utanför Lidköping. Vi var på väg dit för två år sen men då gick bilen sönder så vi kom aldrig fram. Läckö Strand Bed & Breakfast drivs av familjen Rångeby och har sen ett par år utökat med en camping och numera ett nybyggt servicehus. Det är en liten men väldigt gemytlig camping, hundar är särskilt välkomna och restaurangen erbjuder fantastiskt god mat gjord på ekologiska varor. Ska man ha släktträff, bröllop och liknande är detta ett bra ställe att vara på, rum och vandrarhem finns att hyra. Det ligger fint vid Vänerns strand och man kan hyra cyklar och ta sig runt på Kållandsö, här finns bland annat det vackra Läckö Slott. Är du i närheten av Lidköping gör gärna ett besök på Läckö Strand Bed & Breakfast Vandrarhem och Camping!

Campingplatserna är på grus, plana och fina, med gott om plats!

Det är lummigt mellan träden och man ser Vänerns vatten!

Sparbanken Lidköping Arena - dagens utställningsplats

Nybakad utställningschampion - SEuch DKuch Liljeborgs E Kaspar of Maestro med domare Charlotte Höijer, Danmark

Av Ulrika & Tommy - 26 april 2012 01:03

Vi for vidare till Celle för att handla lite mat och andra förnödenheter. I Tyskland finns ju en del livsmedelskedjor vi känner igen från Sverige och Danmark som Lidl, Aldi och Netto, men här finns ju också en massa andra märken vi aldrig sett förut. Vid en stormarknad fann vi E-Center som verkar finnas lite överallt i Tyskland. Det var stort som Ica Maxi eller liknande och här kunde man handla det mesta. Jag skulle bland annat köpa soppåsar och det blev ett stort företag. Jag hade inte en aning om att det fanns så många storlekar, färger och varianter att välja på. Vad sägs om soppåsar med vanilj- eller lavendeldoft? Jag blev ståendes vid denna hylla väldigt länge .... Nästa gång vi skulle handla så gick Tommy in, undrar varför .....?

Celle var en ganska trevlig stad och större än vad vi hade trott med sina 70 000 innevånare. Den är mest känd för alla sina korsvirkeshus och många av dem var fantastiskt vackra! Från Celle for vi vidare söderut mot Magdeburg, mest på småvägar men även en del på Autobahn. Utanför denna stad ligger Schönebeck och nordost om denna ligger en liten ort som heter Plötzky. Där fanns campingen vi valt ut att övernatta på. Man ska dock inte alltid lita på GPS:n har vi märkt. Den stod på snabbaste vägen och valde att köra igenom Schönebeck istället för runt, och det tog sin rundliga tid ...... Vi körde runt runt och fram och tillbaka i denna lilla stad och trodde aldrig vi skulle komma ut ur den igen.

Efter virrvarret i Schönebeck kom vi fram till campingen i Plötzky som var en trevlig bekantskap. Trevlig personal och snyggt och prydligt. Man hade en särskild rad för oss husbilsägare som bara skulle stanna en till tre nätter. Ytorna bestod av fina gräsmattor som var stenhårda under, inga problem vid regn. Man hade till och med ett eget litet zoo med några lamadjur, fåglar och kaniner. Utanför campingen fanns en stor äng där man kunde rasta hundarna. Tjejerna fick till och med springa lite lösa och jaga sork! Här tillbringade vi en härlig tid i fullt solsken och mycket värme och hemifrån rapporterade sonen att det regnade och var kallt!

E-center en av många livsmedelskedjor

Några bilder från Celle

Den trevliga campingen i Plötzky med egen liten badsjö

Här fick vi mycket sol och värme (och hemma var det regn och kallt)!

Av Ulrika & Tommy - 24 april 2012 22:06

Normalt brukar vi semestra i Danmark men denna gång svischade vi igenom fortare än kvickt på vår väg mot Tyskland. Vi brukar också alltid fortast möjligast rusa över Fyn som trots sin ringa storlek alltid tar drygt en timme att köra över. För oss betyder Fyn oftast bara en nästan ändlös motorväg men ön har faktiskt sina kvaliteer. Därför beslöt vi för att övernatta på Fyn första natten utomlands. Vi åkte över till Kerteminde camping som ligger på norra delen av ön. Och det var inte ett beslut vi ångrade. Vi kom fram till en fin camping med mycket trevlig personal. Intill låg en liten sandstrand och hundarna blev som vanligt helt tokiga när de kände den fina sanden under tassarna. Trots blåsten från havet var det varmt i solen. Äntligen kunde vi känna en föraning om våren ....... Här fick vi en lugn natt, första dagen på vår långresa!

Kerteminde camping - hit lär vi nog komma fler gånger!

Den här skylten förstod vi nog inte riktigt .....

En strandskata gjorde oss sällskap på kvällspromenaden

Solen lyste härligt på oss på sista kvällsrundan

Fyn från sin finaste sida

Av Ulrika & Tommy - 13 april 2012 22:08

Trots den korta vintern har vi inte kommit igång med husbilen förrän nu. Hade tänkt göra en resa till Skåne som tidigare år till påsk men har haft fullt upp med annat så det hanns inte med. Vädret gjorde sitt till också, med snö och minusgrader är det inte så kul att ge sig iväg på långresa. I nästa vecka kommer vi att ge oss iväg på resa ut i Europa så vi ville ju testa att allting funkar som det ska innan. Det är inte så kul att ge sig iväg på långresa med en läckande kran och liknande.

Så igår bestämde vi oss för att dra iväg på en kortare tur och bara över natten. Flera gånger tidigare har vi varit på väg till Bredsands camping utanför Enköping men det har varit stängt så vi tänkte att nu kan ju vara ett bra tillfälle. Ringer därför Nordic Camping som är ägare till flera campingar, bland annat Flaten och Västerås Mälarcamp inklusive Bredsand, då man måste förboka under lågsäsong. De hänvisar vidare till Västerås Mälarcamp som har samma platschef som Bredsand. Ringer Västerås som måste kolla med Bredsand men vill inte lämna ut deras nummer så hon bad att få ringa upp. Okej..... Nån ringer upp igen efter en halvtimme och säger att det är fullbokat på "sista-minuten-platserna" eftersom vi inte förbokat .... Jaha, vad gör vi då? Ringer Mista på Bogesundslandet utanför Vaxholm eftersom det börjar bli sent på eftermiddagen men där svarar ingen. Lämnar meddelande men det dröjer ända till sena kvällen innan de ringer tillbaka och då har vi redan lagt ner detta projekt.....  Gör ett nytt försök och har nu bokat på Bredsand till dagen efter.

Vi har en del att göra och åker hemifrån på eftermiddagen men Bredsand har receptionen öppen till 16.00 så det är lugnt, trodde vi ..... Fastnar i köerna i Stockholm (va fasen gör alla bilar här, har man inte påsklov eller...?) och blir kraftigt försenade. Försöker ringa till Bredsand för att meddela vår sena ankomst men ingen svarar på numret från hemsidan. Ringer Nordic camping som hänvisar till Västerås Mälarcamp ..... Ringer dit men där är bara en telefonsvarare som säger att deras reception är öppen mellan 15 och 18 men nu är klockan 16 och ingen svarar. Börjar bli liiiite frustrerad .........

Så vi fortsätter köra till Bredsand, kommer fram till campingens reception, som enligt en pil ligger till vänster. Går in där och kommer in på krogen men där finns ingen reception, möter krogvärden som är mycket missnöjd med de nya ägarna Nordic camping, ingenting fungerar sen de tog över vid årsskiftet är hans kommentar. Går tillbaka till friggeboden vid infarten och personalen har precis kommit. Checkar in och betalar och blir anvisad plats nr 9 som är bäst enligt dem. Men marken är väldig mjuk och vi kör nästan fast meddetsamma. Kör runt i området och letar annan plats men alla är lika mjuka efter regnandet. Hittar till slut tältarnas bilparkering där det är grusunderlag. Men här får vi inte stå egentligen .... men hallåå, hur många tältare förväntas komma i mitten av april? Till slut får vi stå här i allafall och det är någorlunda plant.

Så tyvärr, Bredsand Camping, ni får inga höga betyg av oss. Dålig service när man väl får kontakt med er! Tveksamt om vi kommer tillbaka hit trots det fina läget intill Mälaren. De flesta platser sluttar mycket och är inte idealiska för husbilar. Vid dåligt väder finns det få eller inga bra platser för tunga bilar. Tyvärr minuspoäng till Bredsand.

Och jo, allting fungerar än så länge, behöver bara eventuellt fylla på luft i däcken.

Inte från Bredsand, men en härlig bild från förra årets semester

Av Ulrika & Tommy - 21 december 2011 22:33

Den sista färden med husbilen gick till Jönköping sista helgen i oktober. Det var dags för extra årsmöte i rasklubben där jag skulle hålla föredrag om lure coursing. Vi rullade söderut på lördag eftermiddag och stannade på Hätte Camping utanför Tranås. Det är inte lätt att hitta året-runt-öppna campingar i det här landet, men de finns. Hätte Camping, som är en utav dem, är en trevlig liten camping vid sjön Sommen. Värdparet var väldigt trevliga och campingen välskött. Det var inte direkt trångt och ont om platser, men det gör ju inget. En jättefin badplats ligger alldeles i närheten så det är perfekt för den som gillar att bada på sommaren.

På söndagen åkte vi vidare till Jönköpings brukshundsklubb och det extra årsmötet. Efter det så rullade vi hemåt i ett grått och regnigt höstlandskap. Nu blir det inga fler husbilsturer i år och det är bara att räkna dagarna tills vi kan börja åka ut igen.

Stora och plana platser på grus med gräs runtomkring. Ingen risk att fastna här inte! Sånt gillar vi!

Sjön Sommen, som är Sveriges sjuttonde största sjö, sägs ha uppkommit efter att en ilsken gammal ko

sparkade och krafsade upp ett stort hål som vattenfylldes och bildade sjön. Sommen lär ha 365 öar,

en för varje dag. Djupet är uppmätt till nästan 60 meter på vissa ställen. Här fiskar man lax, öring,

röding, sik och sommaströmming.

Diset låg som en grå matta över sjön, men det kan vara vackert det med!

Här den fina badplatsen intill campingen. Se vad gräset är grönt trots att det är i slutet av oktober!

Man fiskar mycket i Sommen och man har till med sin egen rödingart,

Sommaröding. Den största man fångat vägde 11 kg!

När du får oväntat besök ..... Hoppas den boende bjöd på Gevalia .....

Gräsytorna på campingen var full av dessa små vita blommor - i full blom i slutet av oktober

I en rondell utanför Gränna står denna luftballong till minne av Salomon August Andrée

Av Ulrika & Tommy - 17 oktober 2011 23:47

Så här på höstkanten är inte många campingar öppna tyvärr, men det finns en och annan som inser att vi är många som vill komma ut även om det inte är badväder. Ängsö camping är en sådan och här har vi varit flera gånger. Det är en trevlig camping och det lyste i var och varannan husvagn på kvällen, så den är välbesökt. Men man måste komma ihåg att ringa och förvarna campingägarna att man kommer och inte som vi, ringa när man står vid infarten. Fick en liten "utskällning" pga att de just skulle sätta sig och äta sin gratinerade hummer (men den förklaringen fick vi förra gången också, men de kanske äter hummer fyra dagar i veckan, vad vet jag?). Vi föredrar grillat med potatisgratäng och sallad, samt ett gott vin till. Lördagsmys!

Morgonen efter ställde sig sambon och stekte amerikanska pannkakor till den kommande utflykten på Härjarö. Det luktade pannkaka över hela campingen och i bilen en lång tid efteråt!

Västerås Camping Ängsö

Grus under gräset - ingen risk att köra fast

Höstsvampar

Lördagen bjöd på strålande väder med sol och blå himmel

Alltid så fantastiska färger på hösten

Höstvass

Vem öppnade baren - i garaget?

Lördagsmys

Mörkret sänker sig över folk och fä, och bil

Av Ulrika & Tommy - 7 september 2011 23:48

Vi tog ledigt på fredagen och körde mot Sollefteå, det var årets sista lure coursingtävling i Krånge. Sollefteå ligger i höjd med Åre och det är ca 56 mil hemifrån. Vi startade efter den stockholmska morgonrusningen och räknade med att ta det lite lugnt men ändå komma fram medan det var ljust. Ungefär halvvägs stannade vi för lunch och det blev vid Ångersjöns rastplats, ca 2 km söder om Enånger i Hudiksvall kommun. Trots att den ligger alldeles vid E4 så kändes det inte trafikstört. Just nu håller man på med stora vägarbeten och trafiken leds om och alldeles förbi rastplatsen. Det här är en plats vi ska lägga på minnet, det är samtidigt en liten vildmarkscamping. Här finns tre stugor att hyra och tio husvagnsplatser med el. Platserna kostar 140 kr/dygn utan el och 160 kr med el. Alldeles intill ligger en serviceanläggning med toa, dusch, disk och tvättmöjligheter. Platserna bokas via cafét som ligger här. Man kan också bada eller fiska i Ångersjön, bada är gratis men fisket kostar 20 kr/dygn.  En liten promenadslinga längs sjön var perfekt för att rasta hundarna på, men det finns även en längre stig på ca 5 km som leder till en liten konstgjord sjö.

Rastplatsen vid Ångersjön ligger naturskönt vid sjön med samma namn

Den fina badplatsen med egen liten sandstrand

Äntligen ut på långtur igen - Nafasi är nöjd!

Denna blogg handlar om våra resor och äventyr med husbilen, en Adria Coral 670SL, årsmodell -11. Här kommer ni att få följa med på våra äventyr med husbilen och hundarna på vår lediga tid.