Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Ulrika & Tommy - 24 april 2012 23:43

Vi styrde bilen vidare söderut längs Autobahn mot Hamburg och senare Celle. Slutligen svängde vi av från motorvägen och körde längs små och vindlande skogsvägar, kantad av stridsvagnsvägar (här är ett stort militärt område). Så småningom kom vi fram till Hüttensee Park i Westenholz, en camping vi valt att stanna på första natten. Då det är lågsäsong var receptionen stängd men det fanns hänvisning till ett telefonnummer. På knagglig tyska förklarade jag att vi ville checka in, rösten i andra änden förstod vad jag sa och det skulle komma nån och släppa in oss.

Här fanns mest långliggare men några husvagnar och en husbil stod här också. Förutom ljudet av ett och annat militärt flygplan och gevärssalvor från militärfältet i närheten, så var det alldeles tyst. Campingen ligger vid tre-fyra små sjöar och här fanns också en massa fåglar som startade sin ceremoni tidigt på morgonen. Natten var kall, endast +2 grader men morgonen bjöd på full sol och värme. Himlen var alldeles sommarblå, vilket vi ju inte är vana vid än. Runt campingen fanns jättefina promenadstigar vilket uppskattades av mig och hundarna. Träden hade precis börjat slå ut och skogen bjöd på en skir grönska. Härligt!

Det här var vårt första möte med en tysk camping och vi är mycket nöjda med iallafall den här. Servicebyggnaderna var fina och fräscha, tömningplatsen för husbilar var också i bra skick och bra placerad. Personalen var trevlig och serviceminded. En stor skillnad mot svenska campingar är dock att man får betala per hund vilket blir ganska dyrt med vårt gäng på fyra .....

Hüttensee Park, stängt ......

Stora gräsytor, många höga granar och många tält......

.... och många fåglar att spana på, samt en och annan katt som smög runt på området

Stora gröna gräsmattor på hårt underlag

Sommarblå himmel genom takluckan, det är vi inte vana vid än

Jo det var faktiskt +30,2 grader - i solen!!!!!

En av många militärfordon i området

Av Ulrika & Tommy - 24 april 2012 23:06

Efter tankning av både bil, människor och hundar i danska Åbenråå så körde vi över gränsen till Tyskland. Nästan direkt kommer man ut på Autobahn, och det innebar en ny erfarenhet för oss. Det står ofta 130 på vägskyltarna men många kör i egen fri fart, dvs närmare 200 km/h. Vägen består ofta av tre filer så det finns gott om plats för alla fartvarianter, längst ut till höger för långtradare och oss som håller en stadig hastighet på ca 90 km/h, mittfilen för de som vill köra något fortare och komma framåt och längst ut till vänster för dem som har mest bråttom av alla. Vi har nog aldrig sett så många snabbgående Audi, Mercedes och BMW av den mer tjusiga varianten, på en gång. Trots den snabba farten kör de flesta ganska bra och tålamodet med långtradare och andra långsamgående fordon är stort. I Sverige hade många liknande trafiksituationer lett till både blinkningar och tutanden, och ett och annat finger.

Vägarna i sig är ibland ganska dåliga för att vara motorvägar, med svenska mått mätt. Många vägar består av betongplattor vilket ger ett evigt dunkande, ungefär som när man åker tåg. Liknande vägar finns ju också i USA. Desto gladare blir man därför så fort man kommer ut på en hederligt asfalterad väg!

Naturligtvis hamnade vi mitt i rusningstrafiken genom Hamburg och det är nog tur att vi är så vana vid trängseln i Stockholmstrafiken - fastän detta var något värre ........ Och det var något fler långtradare genom stan än vad vi brukar se i Stockholm. Det kändes inte så kul att sitta i kö genom tunneln under Elbe men det släppte ganska snart och rullade på igen. Ganska ofta hördes polissirener och jag tror man har både bättre och snabbare trafikövervakning i Tyskland. Iallafall syntes det fler polisbilar här än hemma.

En sista rastning i Åbenråå innan vi lämnar Danmark och Skandinavien

Autobahn - här kör alla fort, väldigt fort! Och än så länge bara tvåfiligt ....

Och många lustiga fordon finns det där ute, här en mycket nerlastad tysk husbil som varit lite överallt

Kö, kö, kö!

Nu är vi på väg ner under floden Elbe, annars har vi flera gånger kört ÖVER den

Plötsligt hörde vi sirener i tunneln och det började blinka blått i backspegeln.

I ett huj hade alla flyttat på sig och polisbilarna, en efter en, svischade förbi i hög hastighet.

Det ni, svenska bilister!

En eftersläntrare av märket tyska POLIZEI på väg ut ur tunneln

Ett av många fartyg på floden Elbe, vi fattar inte att den inte välter med alla dessa containers!

Av Ulrika & Tommy - 24 april 2012 22:06

Normalt brukar vi semestra i Danmark men denna gång svischade vi igenom fortare än kvickt på vår väg mot Tyskland. Vi brukar också alltid fortast möjligast rusa över Fyn som trots sin ringa storlek alltid tar drygt en timme att köra över. För oss betyder Fyn oftast bara en nästan ändlös motorväg men ön har faktiskt sina kvaliteer. Därför beslöt vi för att övernatta på Fyn första natten utomlands. Vi åkte över till Kerteminde camping som ligger på norra delen av ön. Och det var inte ett beslut vi ångrade. Vi kom fram till en fin camping med mycket trevlig personal. Intill låg en liten sandstrand och hundarna blev som vanligt helt tokiga när de kände den fina sanden under tassarna. Trots blåsten från havet var det varmt i solen. Äntligen kunde vi känna en föraning om våren ....... Här fick vi en lugn natt, första dagen på vår långresa!

Kerteminde camping - hit lär vi nog komma fler gånger!

Den här skylten förstod vi nog inte riktigt .....

En strandskata gjorde oss sällskap på kvällspromenaden

Solen lyste härligt på oss på sista kvällsrundan

Fyn från sin finaste sida

Av Ulrika & Tommy - 22 april 2012 00:49

Under flera år har vi pratat om att göra en längre Europa-tur med bilen. I samband med att vi i år hade en kommande födelsedag (som jag mer än gärna ville rymma från) så bestämde vi oss för att de två sista veckorna i april dra iväg söderut. Sagt och gjort. Planer lades upp, kartor införskaffades och lämplig litteratur. Bilen städades, kläder, mat och annat packades in och stuvades undan. Till slut var vi redo och sent på tisdagkvällen den 17 april startade vi vår resa! Men ca 5 km hemifrån vid den första tankningen, så upptäckte vi att vi glömt viktiga saker .... Så det var bara att vända hemåt igen, tur att vi inte hann så långt. Flera timmar efter planerad avresetid kom vi slutligen iväg!

Klockan blev sent och vi beslöt därför att inte köra så långt, ner till Brahehus fick räcka. Där kan man stanna för natten och det är tillräckligt upplyst och mycket folk i rörelse för att vara någorlunda säkert. Sen har vi ju vårt fyrbenta larm Jini..... Det blev inte mycket nattsömn då platsen är ganska trafikstört, det stod också många lastbilar här och de brummar igång ganska tidigt. Det märks att säsongen inte dragit igång än, här var förutom vi, bara två husbilar till.

På vägen ner mot Brahehus var det omväxlande väder. Det ömsom regnade och ömsom haglade. Då kändes det ganska skönt att styra kosan söderut och mot förhoppningsvis bättre och varmare väder. Natten blev ganska kall med temperatur runt nollan, värmaren gick på hela natten.

Dagen efter rullade vi vidare ner mot Örkelljunga där vi stannade för lunch och påfyllning av vatten. Bengt I Örkelljunga erbjuder gratis ställplats men för el och vatten får man betala 40 respektive 15 kronor. Den här platsen kommer vi nog att nyttja fler gånger, läget är ju ganska bra här, och det är ca 5 timmars körning hem härifrån. Körningen från Örkelljunga och ner till bron tar inte lång tid och i ett nafs var vi över i Danmark!

ÄNTLIGEN REDO FÖR ÅRETS ÄVENTYR!!!!!

Av Ulrika & Tommy - 17 april 2012 01:12

Efter att ha tillbringat ett dygn i Enköping med bara regn, regn och åter regn, så fick vi en smärre chock när vi började köra hemåt igen på lördag förmiddag. Snö! Jo fast lite förvarnade var vi förstås genom några facebook-inlägg med bilder på nånting vitt på marken ......... Men att det var så mycket på vägarna hade vi inte kunnat föreställa oss. Från Kungsängen och in mot Stockholm körde vi efter plogbilen. Tur att det ändå var plusgrader! Vi kom hela vägen hem utan problem men väl på hemmagatan, ja där körde vi fast men precis utanför huset som tur var! Det var inte plogat på just vår gata ........

Vem hade väl trott att det skulle se ut så här i mitten av april?

Tack och lov bara blött på vägen efter plogbilen!

Hit kom vi men inte längre, dvs NÄSTAN in på vår egen parkering.....

Av Ulrika & Tommy - 13 april 2012 23:33

Ligger Öresundsbron i Norge? Näe, men vissa villkor som gäller på Öresundsbron gäller även i Norge. Vad nu då? Jo, om man skaffar en BroBizz, en liten digital dosa som ger billigare överfart på Öresundsbron så gäller även denna vid vägtullarna i Norge. Väldigt smart faktiskt! Och om man är medlem i Husbilsklubben och beställer en BroBizz före den 30 april så får man första året gratis. Efter det kostar det 320 kr per år. En passage över bron kostar med BroBizz 358 kr för husbilar över 6 meter (290 kr på helger) mot normala 750 kr. Ett medlemsskap i Husbilsklubben kostar 100 kr per år. Alltså, åker du över bron mer än en gång på ett år så lönar det sig. Dessutom får du även rabatt vid överfart på Stora Bält-bron samt vid vissa vägtullar i Norge. Nytt för i år är även rabatt vid parkering i centrala Köpenhamn och vid Köpenhamns flygplats. Har du husbil strax under 6 meter med cykel därbak så kör genom den manuella filen eftersom den annars registrerar dig som en bil över 6 meter och du därmed får betala ett högre pris. Var beredd att visa registreringsbevis som visar bilens registrerade längd.

Även om man spar en del pengar på en BroBizz så är den största vinsten att det bara är att åka igenom tullarna i Norge och vägstationen vid Öresundsbron eller Stora Bältbron medans det blinkar till i den lilla dosan i fönstret! Funkar helt perfekt! Betalning sker via ett kreditkort som är kopplat till dosan.

Läs mer om BroBizz här! Och läs mer om Husbilsklubben här!

När du kommer till vägstationen i Malmö så håll till vänster mot de gröna skyltarna .....

Håll lagom hastighet genom stationen ......

.... tills det blinkar till i den lilla dosan placerad i fönstret ovanför backspegeln.

Då har passagen registrerats och bommen öppnas.

Av Ulrika & Tommy - 13 april 2012 22:08

Trots den korta vintern har vi inte kommit igång med husbilen förrän nu. Hade tänkt göra en resa till Skåne som tidigare år till påsk men har haft fullt upp med annat så det hanns inte med. Vädret gjorde sitt till också, med snö och minusgrader är det inte så kul att ge sig iväg på långresa. I nästa vecka kommer vi att ge oss iväg på resa ut i Europa så vi ville ju testa att allting funkar som det ska innan. Det är inte så kul att ge sig iväg på långresa med en läckande kran och liknande.

Så igår bestämde vi oss för att dra iväg på en kortare tur och bara över natten. Flera gånger tidigare har vi varit på väg till Bredsands camping utanför Enköping men det har varit stängt så vi tänkte att nu kan ju vara ett bra tillfälle. Ringer därför Nordic Camping som är ägare till flera campingar, bland annat Flaten och Västerås Mälarcamp inklusive Bredsand, då man måste förboka under lågsäsong. De hänvisar vidare till Västerås Mälarcamp som har samma platschef som Bredsand. Ringer Västerås som måste kolla med Bredsand men vill inte lämna ut deras nummer så hon bad att få ringa upp. Okej..... Nån ringer upp igen efter en halvtimme och säger att det är fullbokat på "sista-minuten-platserna" eftersom vi inte förbokat .... Jaha, vad gör vi då? Ringer Mista på Bogesundslandet utanför Vaxholm eftersom det börjar bli sent på eftermiddagen men där svarar ingen. Lämnar meddelande men det dröjer ända till sena kvällen innan de ringer tillbaka och då har vi redan lagt ner detta projekt.....  Gör ett nytt försök och har nu bokat på Bredsand till dagen efter.

Vi har en del att göra och åker hemifrån på eftermiddagen men Bredsand har receptionen öppen till 16.00 så det är lugnt, trodde vi ..... Fastnar i köerna i Stockholm (va fasen gör alla bilar här, har man inte påsklov eller...?) och blir kraftigt försenade. Försöker ringa till Bredsand för att meddela vår sena ankomst men ingen svarar på numret från hemsidan. Ringer Nordic camping som hänvisar till Västerås Mälarcamp ..... Ringer dit men där är bara en telefonsvarare som säger att deras reception är öppen mellan 15 och 18 men nu är klockan 16 och ingen svarar. Börjar bli liiiite frustrerad .........

Så vi fortsätter köra till Bredsand, kommer fram till campingens reception, som enligt en pil ligger till vänster. Går in där och kommer in på krogen men där finns ingen reception, möter krogvärden som är mycket missnöjd med de nya ägarna Nordic camping, ingenting fungerar sen de tog över vid årsskiftet är hans kommentar. Går tillbaka till friggeboden vid infarten och personalen har precis kommit. Checkar in och betalar och blir anvisad plats nr 9 som är bäst enligt dem. Men marken är väldig mjuk och vi kör nästan fast meddetsamma. Kör runt i området och letar annan plats men alla är lika mjuka efter regnandet. Hittar till slut tältarnas bilparkering där det är grusunderlag. Men här får vi inte stå egentligen .... men hallåå, hur många tältare förväntas komma i mitten av april? Till slut får vi stå här i allafall och det är någorlunda plant.

Så tyvärr, Bredsand Camping, ni får inga höga betyg av oss. Dålig service när man väl får kontakt med er! Tveksamt om vi kommer tillbaka hit trots det fina läget intill Mälaren. De flesta platser sluttar mycket och är inte idealiska för husbilar. Vid dåligt väder finns det få eller inga bra platser för tunga bilar. Tyvärr minuspoäng till Bredsand.

Och jo, allting fungerar än så länge, behöver bara eventuellt fylla på luft i däcken.

Inte från Bredsand, men en härlig bild från förra årets semester

Av Ulrika & Tommy - 9 april 2012 20:17

Denna vinter blev inte lika lång, hård och kall som de två senaste vintrarna. För säkerhets skull packade vi ändå in husbilen i ett överdrag som skyddar mot snö och is. Det skyddar även mot nedfallande sot från våra braskamins-eldande grannar, sot som nästan inte går att tvätta bort från en tidigare vit och fin husbilsyta. Detta överdrag köpt på Jula visade sig fungera riktigt bra, med ventiler på bägge sidorna som gör att det luftar igenom ordentligt. Överdraget köpte vi redan förra vintern till vår förra bil men blev aldrig uppsatt då snön kom för tidigt, men det visade sig att det passade alldeles utmärkt även till vår nya bil fastän den är något längre än den gamla. Men strax innan påsk kunde vi äntligen plocka bort överdraget och låta bilen komma ut ur sitt vinteride.

Denna blogg handlar om våra resor och äventyr med husbilen, en Adria Coral 670SL, årsmodell -11. Här kommer ni att få följa med på våra äventyr med husbilen och hundarna på vår lediga tid.