Direktlänk till inlägg 22 april 2012

Redo för nya äventyr!

Av Ulrika & Tommy - 22 april 2012 00:49

Under flera år har vi pratat om att göra en längre Europa-tur med bilen. I samband med att vi i år hade en kommande födelsedag (som jag mer än gärna ville rymma från) så bestämde vi oss för att de två sista veckorna i april dra iväg söderut. Sagt och gjort. Planer lades upp, kartor införskaffades och lämplig litteratur. Bilen städades, kläder, mat och annat packades in och stuvades undan. Till slut var vi redo och sent på tisdagkvällen den 17 april startade vi vår resa! Men ca 5 km hemifrån vid den första tankningen, så upptäckte vi att vi glömt viktiga saker .... Så det var bara att vända hemåt igen, tur att vi inte hann så långt. Flera timmar efter planerad avresetid kom vi slutligen iväg!

Klockan blev sent och vi beslöt därför att inte köra så långt, ner till Brahehus fick räcka. Där kan man stanna för natten och det är tillräckligt upplyst och mycket folk i rörelse för att vara någorlunda säkert. Sen har vi ju vårt fyrbenta larm Jini..... Det blev inte mycket nattsömn då platsen är ganska trafikstört, det stod också många lastbilar här och de brummar igång ganska tidigt. Det märks att säsongen inte dragit igång än, här var förutom vi, bara två husbilar till.

På vägen ner mot Brahehus var det omväxlande väder. Det ömsom regnade och ömsom haglade. Då kändes det ganska skönt att styra kosan söderut och mot förhoppningsvis bättre och varmare väder. Natten blev ganska kall med temperatur runt nollan, värmaren gick på hela natten.

Dagen efter rullade vi vidare ner mot Örkelljunga där vi stannade för lunch och påfyllning av vatten. Bengt I Örkelljunga erbjuder gratis ställplats men för el och vatten får man betala 40 respektive 15 kronor. Den här platsen kommer vi nog att nyttja fler gånger, läget är ju ganska bra här, och det är ca 5 timmars körning hem härifrån. Körningen från Örkelljunga och ner till bron tar inte lång tid och i ett nafs var vi över i Danmark!

ÄNTLIGEN REDO FÖR ÅRETS ÄVENTYR!!!!!

Freedomtravel

22 april 2012 07:32

Hoppas ni får en härlig resa! Hur ser planen ut nu? Det ska bli intressant att följa med! :)

Ulrika & Tommy

26 april 2012 01:25

Tack, vi är glada att ni vill följa oss! Planen är att ta sig runt i Tyskland, vi har några hållpunkter men annars är det väder och vind som styr!

3m@seniorerspekulerar.se

22 april 2012 09:33

God tur, alltid lika spännande att dra söderut. Ska bli jättekul att följa er resa och se vad ni hittar för intressanta platser. Det är alltid retligt när man glömmer något, som tur är händer det oss inte så ofta. Det beror nog mest på att vi har vår husbil "laddad" året om, egentligen bara att flytta lite mat från huset till husbilen och dra. Håller med om att Örkelljunga ligger bra till, vi har stått där många gånger. Nu senast tog vi dessutom tid att kolla in alla fina Carthago inne hos Bengt, visst blir man sugen.
3M

Ulrika & Tommy

26 april 2012 01:24

Tack, jättekul att ni vill följa oss!
Vi brukar också har bilen "laddad" med allt som kan behövas (medan sambon pratar om övervikt osv) men detta är ju bara andra resan för i år och vi har inte hunnit komplettera med allt som vi brukar ha med. Alltid är det något som fattas .... så först på sista resorna för året brukar bilen vara fulladdad!