Direktlänk till inlägg 31 juli 2011

Hemåt efter tio dagar i Norrland

Av Ulrika & Tommy - 31 juli 2011 22:56

Allt gott har ett slut, även våra tio härliga dagar i Norrland! Så det var bara att börja ratta söderut igen från Piteå. Vi körde E4 neråt efter kusten mot Skellefteå och för att slippa köra på den tråkiga motorvägen svängde vi av mot Bastuträsk. Sedan gick färden vidare över Hällnäs och Vindeln till Umeå, där är de bra konstiga, de stavar "U" me "Å" ......      Sedan fortsatte vi ner mot Nordmaling där vi tog in på stans camping. Efter tankning på den närbelägna bensinstationen fortsatte vi längs E4 mot Höga Kusten-bron för en fika. Vi hinner inte mer än stanna så kommer en glad göteborgare fram och frågar om han får kliva in i husbilen. Han var intresserad och ville kolla in lite olika modeller. Väl inne i bilen känner jag att han intagit en lite väl stark frukost och kanske var lite för glad ...... Nåja, hundarna släppte in honom och när han fick höra att de var från Afrika berättade han glatt att det var hans och kompisens tjej också. Till slut gick han men när jag tog ut hundarna på en kissrunda så ropade han på mig, självklart måste jag visa mina afrikanska hundar för deras afrikanska tjejer. Nu kom de visserligen från Kenya och var måttligt roade av hundar, men en liten pratstund blev det iallafall. Och som tur var, var det kompisen som körde bilen vidare mot Sundsvall. Vi fortsatte samma väg men slapp den glada göteborgaren. I Sundsvall svängde vi åter av E4 och körde mot Matfors och Ånge. I Östavall strax söder om Ånge svängde vi in på en liten camping där vi tänkte stanna för natten. Men vi fick snabbt köra därifrån då de inte tog kort-betalningar. Killen hade Swedbank som stängt av hans gamla S3000 som inte tog chip-kort ..... Han till och med visade den gamla terminalen för mig ..... I Ljusdal fanns en kvällsöppet camping som tog kort och vi svängde ner på deras gräsplan för natten. Trots det kraftiga åskregn som kom så var gräsplanen stenhård, inga problem alls trots att här bara stod husvagnar. Men läget nära väg 84 gör att det blir ganska trafikstört.  Vi fortsatte dagen efter över Dalarna med ett kort stopp i Insjön hos Mimmis bror Mexx med familj. Slutligen landade vi hemma på Tranbärsvägen i hyfsad tid. En lång resa på över 200 mil var slut!

På Nordmalings camping. Här sluttar nästan alla platser ner mot vattnet och bockarna räckte nästan inte till

Hoppbacken i Örnsköldsvik

Skuleberget, 295 meter över havet, ligger i Docksta, Kramfors kommun,

är döpt efter en rövare som tros ha levt i grottan i berget
    Fika vid Höga Kusten-bron

Höga Kusten-bron invigdes 1997, är 1867 meter lång och har ett brospann på 1210 meter, vilket är Sveriges längsta. Fram till Öresundsbron byggdes var den även Sveriges högsta byggnadsverk

Strax innan Ljusdal var det vägarbeten och en väglots visade vägen.

Och vi slapp fler stenskott!

Ljusdals camping vaktas av Hälsinge-bocken

På plats på gräsplanen på Ljusdals camping

På vägen hem stannade vi vid Gagnbro rastplats